10. Vissza az Etióp-magasföldre

Dzsibutiból újra Etiópia felé vettem az irányt. Fel az Etióp-magasföldre, Lalibela felé. Könnyű volt etióp kamiont stoppolni, mert Etiópia export-importjának 90%-a a dzsibuti kikötőn keresztül bonyolódik, s gyakorlatilag egymást érik a teherautók.

Pár kamion nem tudja sikeresen teljesíteni küldetését, van egy kis lemorzsolódás. Ilyenkor a sofőr, vagy valaki, akit odaküldenek, őrzi a szállítmányt -a képen a pótkocsi alatt fekszik az árnyékban.

A helyi sivatagi affar törzs emberei így utaznak

Egész utam során jellemző volt, hogy majmok szaladgáltak át előttünk az úton

A teherautónk árnyéka Dzsibuti sivatagos területén. A kamionos bácsi először nem akart elvinni, mert az elágazásban, ahol lestoppoltam, ordibált utánam egy katlevelet rágcsáló lepukkant kinézetű fickó, de én nem foglalkoztam vele. Aztán kiderült, ő a rendőr, és ellenőrizni akarta az útlevelem. Aztán, mikor a rendőr OK-t mondott, a kamionos is felvett. Útközben mindig parázott a rendőrök miatt, egyszer ki is tett egy faluban, aztán meggondolta magát, és mégis elvitt a határig.

Újabb áldozat

lakások

Jellemzően, a lefele úton üresjáratban pótkocsival a hátukon mennek a kamionok

A határon aludtam egy étteremben, a sátramban. Olyan meleg volt, hogy nem is nagyon kívántam ennivalót. Még hajnalban is 32 fok volt, ezután meg csak rohamosan emelkedett. Már nagyon vártam, hogy felérjünk a magasföldre.

Az étterem konyhája

A kamionos bácsi. Reggel még nem indult, így újabb kamiont kellett fognom, de azért még együtt reggeliztünk. Biztatott, hogy egyek rendesen, mert le fogok gyengülni, de ebben a melegben nem sok falat csúszott le a torkomon, meg picit meg is voltam fázva (még a szomáli terepjárózás közben betett nekem az egész éjjel az ablakból süvítő szél, aztán a határon, mikor gyalog kellett menni, jól elkapott az eső)

Errefele nem ritka a baleset

Az affarok területe jellemzően zord sivatag

Struccot is láttam

Még itt is lakik valaki

Érdekes látvány, hogy ilyenkor, egy-egy nagy eső után a sivatag mocsárrá változik, mindenhol áll a víz

Közeledünk Logia-hoz. Ez az etiópiai afar terület központja.

Szembe általában üresen jönnek a kamionok, kivéve egy-két ilyen teveszállítmány.

Logia-ban dugó van a sok tuk-tuktól

Logia mellett nagy duzzasztógát épül (Awash folyó)

...ez a teszkós kamion hogy került ide??

A kamionból a Dessie fele menő elágazásnál kiszálltam, s ott folytattam a földúton a stoppolást. Mondták, hogy van busz is, de persze csak napi 1, és az a szokásos reggel 6 órás időpontban. Ezt nem akartam megvárni, így maradtam a stoppolás mellett. Persze járműnek se híre, se hamva nem volt erre. Aztán mégiscsak jött egy teherkocsi, ami felvett a platójára. Szemetek voltak, mert annyi pénzt kicsikartak belőlem, mintha busszal utaznék. Ezért cserébe életem egyik szó szerint legmegrázóbb utazását kaptam ott hátul. Aztán közben egy falunak a fél lakosságát is felvettük, batyus asszonyok mindenféle vajlingokkal, amik állandóan a nyakamra estek, meg mindenféle büdös lé folyt össze-vissza valamelyikből. Öröm volt az ürömben viszont, hogy egyre feljebb emelkedtünk, és a kánikula fokozatosan kezdett megszűnni.

Néha teherautó platón kellett utazni

Nem minden zsák, ami annak látszik, előttem nénik gubbasztanak

Jól összerázódott a társaság

Egyre feljebb érve a magasföldre, már megművelt földek között járunk. A sivatag után kellemes volt.

Bati nevű városkán is átmentünk

Mimózalevelű zsakaranda (Jacaranda mimosifolia) Az általam csak Lilafa néven nyilvántartott növénynek misztikus színe van.

Ez már Kombolcha. Innen még 20 km-t buszoznom kellett Dessie-ig

Dessie-be megérkezvén már erősen sötét volt. Találtam egy olcsó szállodát, ahol megaludtam valami padlásszobában. Ez volt a kilátás a városra. Itt már határozottan hideg volt, még a hálózsákban is vacogtam. Reggel a hotelszobában volt 15 fok. Volt egy kis kontraszt az előző éjszakához képest.

Szállodai freskó: az etióp sör

Elég korán, 4:30-kor keltem, hogy legyen még helyem a 6 órás buszra (Etiópiában minden busz reggel 6-kor indul, ilyenkor nagy nyüzsgés van a buszpályaudvarok környékén). Egyből volt is egy mikrobusz, ami Lalibelába ment, nem is kellett bemenni a buszpályaudvarra. be is ültem, elfoglalva a legjobb helyet, aztán egy idő múlva kezdett gyanús lenni, hogy rajtam kívűl még mindig nem jött egy utas sem. Végül kiszálltam és kérdezősködtem. Kiderült, hogy 5:30-kor nyitják a buszpályaudvar kapuját. Ekkorra már óriási tömeg hömpölygött az utcán, mintha valami tüntetés lenne. Pontban fél hatkor kinyitják a kaput, betódul a nagy tömeg. Rengeteg busz, rengeteg ember. Ennyi buszt még Budapesten sem láttam egyszerre, pedig Dessie csak egy kis tartományi székhely. Persze ott kétes infókat kapok: -nincs busz Lalibelába, -van busz, menjek arra, meg arra.. Meg is találom, felszállok, aztán egy idő múlva mindenki leszáll. De azért engem marasztalni próbálnak, hogy ez a busz direkt Lalibelába megy. De hát akkor minek száll le mindenki. Aztán végül én is megyek a többiek után, s átszállok a másik buszra, ami pontban 6-kor el is indult.

Pontban 6-kor indultunk. Teljesen tele voltunk, de rövid távra még vettünk fel pár álló utast.

Csodás tájak fele tart a buszunk

Csak úgy suhanunk a szebbnél szebb tájakon át, közben a nap is felkelt

Weldiya-ban újabb furcsa dolgok történtek. Először egy tucat buszjegyárus fiú rohamozta meg a buszt ordítozva, erővel verték vissza támadásukat. majd egy kis idő múlva közölték, hogy a busz nem megy tovább, Lalibela fele át kell szállni egy másikra.

Ez volt a negyedik névleg Lalibelába menő busz, ami már tényleg el is vitt oda.

Buszunk belülről. Leghátul ültem, volt egy minimális kilátásom.

Felemelkedtünk egész 3500 m-ig

Gashena-ban tartottunk egy kis ebédszünetet

Bementem egy elég érdekes hangulatú étterembe. A kaja lassan készült el, már azt hittem nem értették mit mondtam, és ez nem is étterem, hanem csak egy család konyhája. A kávét a földön főzték, a falun meg együtteses plakátok.

Buszunk tovább döcögött immáron földúton. Mindenki fáradt.

A mezőgazdaságra a családi gazdaságok jellemzők. Kizárólag kézi és állati erővel művelik a földet. Traktort csak Eritreában láttam, ott is csak egyet.